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Kulturhof Villach
Lederergasse 15,Villach

Eintritt: 22

FAT (A/FRA/GB)

FAT –  Feichtmair. Agnel. Turner.

Wir erleben die Geburtsstunde eines neuen Trios, das bislang nur auf dem Papier und in der Vorstellung aller Beteiligten existierte. Die fetten Lettern FAT stehen für die Drei, die jetzt zum ersten Mal aufeinander treffen, drei, die sich in der Improvisationsmusik verdient gemacht und das Klangbild ihrer Instrumente mit Mut zum Experiment und viel Forschergeist erweitert haben.

Die österreichische Altsaxofonistin Tanja Feichtmair, die französische Pianistin Sophie Agnel und der britische Schlagzeuger/ Percussionist Roger Turner verstehen ihr Vorhaben als „Free Non-Idiomatic Improvisation“, was wohl so gelesen werden kann, dass hier das Gemeinsame im Vordergrund steht, die Summe aller individuellen Stärken. FAT werden versuchen, in neue Klang-Galaxien vorzudringen, die noch nie ein Mensch zuvor gehört hat. (Pressetext)

Sophie Agnels feines, akkurates Klangspektrum am präparierten Piano, Tanja Feichtmairs energetisch virtuoses Spiel am Altsaxophon und Roger Turners kraftvoll präzise Percussion ergeben eine facettenreiche Mischung, welche aus deren unterschiedlichen Spielweisen und der Leichtigkeit im Umgang mit der des anderen gekennzeichnet ist. Die Dimension des Räumlichen der Klänge und Tonsubstanzen, das diffus Tänzerische, der erahnbare Puls, Abstraktes wie Konkretes greifen ineinander und schaffen einen Improvisationsduktus, der an jedem Punkt für die noch unbekannten Möglichkeiten offen bleibt, und verdichten sich dennoch immer mehr zu einem gemeinsamen Nenner. So entsteht ein durchlässiges Ganzes, das mit unerwarteten Wendungen zu überraschen vermag. (Pressetext)

https://www.facebook.com/tanja.feichtmair/?locale=de_DE
https://sophieagnel.bandcamp.com/
http://www.turners-site.com

(…) Die freigeistige Altsaxophonistin Tanja Feichtmair hebt sich von der Improvisationsmeute durch eine vorherrschende musikalische Logik ab. Sie bringt Sinn für Lyrik, melodisches Denken und strukturellen Instinkt in die Katharsis des freien Spiels ein. (…)

https://downbeat.com/reviews/detail/omnixus-solo

 SOPHIE AGNEL

PIANO

Born July 12th 1964 in Paris, France

With solid training as a classical musician, Sophie Angel took a close interest in modern jazz before

committing in the early Nineties to the shifting, deliciously uncertain ground of free improvisation,

thanks to her fascination for the powers of expression displayed by a few great keyboard-heretics

such as Keith Tippett, Fred Van Hove or Christine Wodrascka.

Taking a look through the prism of improvised music, Sophie Agnel began reworking the prepared

piano techniques imagined by John Cage in the field of contemporary music, and from that point she

would busy herself "introducing the prosaicism of the contemporary world into the belly of western

musical refinement itself", and transform her instrument into a sort of “extensive prep-piano” or

“extended piano”, thereby laying the foundations of a radically materialist personal universe that is by

turns lyrical, abstract and sensualist.

Moving from the demanding exercise of playing solo to multiple encounters with some of the greatest

masters of contemporary improvisation in their original surroundings Daunik Lazro, Olivier Benoit,

Catherine Jauniaux, John Butcher,Joke Lanz, Michael Vatcher, Steve Noble, John Edwards Phil

Minton — the pianist would also gradually venture into those border-zones where genres fade into the

distance… Sophie Agnel has also produced a few of her own shows for general audiences such as:

Le Piano-Marteau, which staged the sound-space in a subtle game of mirrors; a collaboration with

choreographer Josef Nadj (Etc. etc.); and also the music she composed for the stage-adaptation of

Charles Reznikov's Testimony directed by Henri Jules Julien.

Member of “orchestre National de jazz “’Olivier Benoit from 2014 to 2018

Sophie Agnel's interest in concrete and electro-acoustic music and phenomena in the spatial quality of

sounds has recently led her, together with instrument-maker Laurent Paquier and the Tarn-based

GMEA ["Albi Electro-Acoustic Music Group"], to conceive the experimental electro-acoustic

roger turner, drums

Turner has been working as an improvising drummer-percussionist since the early 1970’s, collaborating in numerous international established and ad hoc configurations. He remains one of those players who have collectively redefined the language of contemporary percussion.

Solo work, intense acoustic duo collaborations, work with electro-acoustic ensembles & open-form song, extensive work with dance and visual artists, plus specific jazz-based ensembles have brought collaborations with many of the most interesting European and international musicians and performers from Annette Peacock to Phil Minton, Charles Gayle to Lol Coxhill, Derek Bailey to Otomo Yoshihide, Alan Silva to Keith Rowe, Cecil Taylor to Yuji Takahashi, Josef Nadj to Min Tanaka, Toshinori Kondo to Roy Campbell,  etc.etc.

He has toured and played concerts worldwide: Sydney to Svalbard in the Arctic, Tokyo to Belfast, New York to Beirut, Sao Paulo to Auckland, Mexico City to Macau, Okinawa to the oyster room Whitstable…...etc.

www.turners-site.com

en.wikipedia.org/wiki/RogerTurner(musician)